torsdag 30. april 2009

Kjøleskapsmagneter av Pernille

Kjøleskapmagneter!
Kjøleskapmagneter? Tenker du sikkert «Hva i all verden kan man skrive om kjøleskapmagneter?». Da kan jeg ikke annet enn si, «jo, det kan man skrive hele to sider om, om ikke mer!». For kjøleskapmagneter er et finurlig tema. For det første; hvem var det som fant opp disse magnetene? Hvem satt hjemme på sofaen og kom plutselig på ideen at man skulle ha små morsomme eller fine magneter til å ha papir under på et skap der man har maten sin i. Hvem kom på denne geniale ideen? For man kan jo ikke se bort i fra at det er en genial ide, hvor mange ganger åpner du ikke kjøleskapet hver dag? Hvor mange ganger ser du ikke alle de lappene som er festet under disse utrolige magnetene? Så jeg lurer på, hvem fant opp dette, hvem tenkte at det er metall i kjøleskapsdøra og at man kan henge magneter der? Man kan jo google kjøleskapmagneter i timesvis for å prøve å finne ut hvem som har lagd dem, men komme tomhendt tilbake. Jeg vil da kanskje tro at den som fant ut nettopp dette med kjøleskapmagneter, ikke har tatt patent på det. Han burde ha gjort sånn som Thor Bjørklund i 1925, det var karen som fant opp ostehøvelen, han var fra Lillehammer han. Med en gang han fant opp dette fantastiske «verktøyet» tok han patent på det, og siden den gang har firmaet hans «Thor Bjørklund og Sønner» produsert over 50millioner ostehøvler. Hvorfor gjorde ikke denne personen som fant opp kjøleskapmagneter dette, lurer jeg på, for jeg er ganske sikker på at det er solgt over 50 millioner kjøleskapmagneter verden over. Tenk hvor steinrik han eller hun hadde vært i dag, og er det en dame eller er det en mann? Eller kanskje en jente eller en gutt? Uansett så hadde denne personen vært nokså rik i dag hvis patenten hadde blitt tatt.

Ikke bare er det mange forskjellige kjøleskapmagneter, men det er jo forskjellige til forskjellige årstider, eller til høytider. Jeg vet med meg selv at vi har mange forskjellige nisser på kjøleskapet hjemme som holder de viktige arkene oppe rundt juletider. Ikke minst er det fra forskjellige steder. Farmoren min hun samler på dem hun, hun har en haug av kjøleskapmagneter fra mange land hjemme på kjøleskapet, og der henger de ikke hulter til bulter sånn som det gjør hjemme hos meg, åneida, det henger de pent og pyntelig på rad bortover, og det forundrer meg ikke om de også henger i kronologisk rekkefølge. Hun er ryddig hun, farmoren min.

Kjøleskapmagneter er alltid oppdatert, de gamle tannlegetimene blir byttet ut med de nye, helgens mange oppgaver blir byttet ut så fort de er gjort og regninger så fort de er betalt. Joda, kjøleskapmagneter følger med, de merker nok at det er finanskrise nå som de nesten ikke kan holde vekten til alle regningene lengre. Det syns på kjøleskapsdøra når det er mye å gjøre for en familie på fire, kanskje det er midt i fotballsesongen, både for tippeligalagene og barna i huset. Kanskje henger det billetter til både fotballkamper og konserter som en daglig påminnelse om hva man skal utover i uka. Ja, for det er jo en hektisk tid vi lever i, og da er kjøleskapmagneter en god ting å ha. De minner deg på avtaler, eller henger der med morsomme tegneserier som lyser opp dagen litt ekstra.

Jeg tror at kjøleskapmagneter har blitt mer utbredt over tid, nå kan jeg jo ikke si helt sikkert fordi jeg var jo ikke her på ostehøvelens tid, men jeg kan jo tenke meg til at magnetene ble funnet opp etter kjøleskapet. Men så ble jo kjøleskapet funnet opp allerede i 1876 av tyskeren Carl von Linde, jeg tror forresten at han var smart nok til å ta patent, men jeg tror ikke kjøleskapmagneten kom før senere, for jeg kan ikke huske å ha sett veldig mange magneter på kjøleskapet fra husmorsreklamene på 50-tallet. Kanskje det var en 60-70-talls oppfinnelse, kanskje det var en hippie som hadde røykt litt for mye sokker og fant ut at «nå skal jeg lage en kjøleskapmagnet». Kanskje det var derfor han glemte å ta patent. Hvem vet? Eller kanskje han tenkte at han skulle gjøre som coca cola har gjort, altså rett og slett holde oppskriften hemmelig. Nå er det jo selvfølgelig litt vanskelig å holde «oppskriften» til kjøleskapmagneter hemmelig, men han hadde vel røykt et par sokker for mye, vår lille hippie.

http://no.wikipedia.org/wiki/Osteh%C3%B8vel
http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8leskap






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar