torsdag 30. april 2009

Paraskevidekatriafobi - Kåseri av Kristin Taraldsen

Paraskevidekatriafobi 


Har du noen gang lurt på hvorfor det er så stort hysteri rundt fredag den 13? Eller hvorfor det er akkurat den datoen på akkurat den dagen i uka? Kanskje du også har revet deg i håret mens du plundret på hva paraskevidekatriafobi er? Uansett, jeg skal ta for meg nettopp dette. Det er år 2009, og det er snart fredag den 13, og for dere som kanskje har et snev av paraskevidekatriafobi, lukk øynene. For i år faller nemlig den 13. på tre fredager; en i februar, en i mars og en i november. Klarer du gjette når denne oppgaven skal leveres. Ja, nettopp på fredag den 13. 

La oss starte med en oppvarming: Paraskevidekatriafobi. Det blir lettere etterhvert, tro meg! Men paraskevidekatriafobi er rett og slett frykt for fredag den 13. Har du denne fobien, er du ikke alene. Hele 17-21 millioner mennesker bare i USA har fobi for denne dagen. Mange millioner gjemmer seg langt under dyna, låser alle dører og blir inne hele dagen. Hvordan er det mulig å være så redd for en dato? Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår meg på hvordan det er å ha en fobi. Selv har jeg en mild versjon av edderkoppfobi, og jeg syntes det er helt latterlig! Ingen edderkopp har noen gang gjort meg noe, men jeg derimot har brutalt myrdet utallige av dem. Men tilbake til saken, paraskevidekatriafobi er akkurat som andre fobier, bare psykisk. 

Opprinnelsen til alt hysteriet rundt denne dagen var at Jesus skal ha blitt korsfestet på en fredag, også kalt langfredag. Eva skal også ha tatt et eple fra edens hage og ofret det til Adam på en fredag. Fredag har blitt sett på som en dårlig dag så langt bak som på det 14 århundre. Men så kan du lure, hvorfor akkurat tallet 13? Vel, det sies at man skal ikke være 13 personer til bords, for da dør en som sitter ved bordet i løpet av året. Det skal også være den første som forlater bordet som opplever denne ulykken, og siden Judas var den som forlot bordet først ved nattverden, endte han opp med å trosse Jesus og tilslutt drepe seg selv. Ved dette måltidet var det tretten mann til bords, og det sies at Judas var den 13. gjesten. Slik skal myten om tallet 13 ha blitt til, så når man kombinerer fredag og 13 blir det dobbel ulykke. 

Hva skulle man så gjort hvis man var så uheldig å være tretten til bords? Kanskje utelate en person eller risikere å være så mange, men sørge for at alle reiser seg opp likt for ingen skule bli den som forlater bordet først. Her hadde franskmennene en glimrende idè. Fine restauranter hadde nemlig ansatt menn kledd i finstas for å sitte ved bordet hvis noen skulle være så uheldig og være tretten. Dette «yrket» hadde faktisk et eget navn; Le quatorzième, som betyr «den fjortende». 

I USA finner man sjelden en høy bygning som har 13. etasje. Hvis du tar heisen i en slik høy bygning, vil du oftest se at 13 er forsvunnet. Det er vel slik at det man ikke ser har man ikke vondt av. Så lenge tallet ikke er synlig på en knapp eller lignende, finnes det ikke en trettende etasje. Selvfølgelig er etasje tretten der, den heter bare noe annet... og derfor skal det hindre etasjen i å kollapse osv? Mange hotell, spesielt i USA unngår å ha et rom nummer 13. Men hva i all verden kan skje i et hotellrom da? Hvem vet, kanskje det faktisk finnes monstre under senga? 

La oss si at fredag den 13. faktisk er uheldig. Da er det nemlig lister over ting du ikke bør gjøre. Blant annet bør man ikke gifte seg. Denne dagen sørger nemlig for å fordømme hele ekteskapet, så det vil neppe vare lenge. Og gud forby om et barn skulle bli født denne datoen. Da er man nesten nødt til å holde seg litt til, ellers kommer barnet til å bli utsatt for mange uheldige ting. Har du vært syk en stund med forkjølelse eller liknende? Vel, fredag den 13 er ikke dagen å bli frisk på. Da er det nemlig stor sjanse for at du blir enda mer syk. Og du må for all del ikke se på nyheter! Rykker du på nesen av en nyhet du hører, får du rynker i tidlig alder. 

Prøv å se positivt på denne dagen. Mange fine ting hendte faktisk denne dagen i februar, og det kan jeg skrive om siden denne kåserioppgaven ble utsatt med nesten to uker. Jeg ser ikke noe negativt i det! Det er også starten på vinterferien, og det betyr en hel uke med skolefri. Ser du noe negativt i det? Nei, ikke jeg heller! Det er en fredag, og hvem liker ikke fredager? Det er starten på helga, og jeg ser fortsatt ikke noe negativt. Så fredag den 13. har kanskje ikke vært en stor ulykkesdag for meg hittil, og det er faktisk bevist at det er mye tryggere i trafikken denne dagen, noe som forsikringsselskap kanskje fryder seg over. Folk er mer varsomme eller velger å holde seg hjemme. Det viser seg faktisk at det er tryggere å kjøre på veiene fordi alle mange velger tryggere fremkomstmiddel, eller ingen i det hele tatt. Tilhengere av «fredag 13.» filmene og andre skrekkfilm-elskere har mye å se frem til denne dagen. Mange filmprodusenter velger å ha premiere på nettopp slike filmer disse dagene. Personlig tror jeg alle har egne «fredag den 13» dager, der alt går galt, men det er da ikke nødvendigvis slik at det er akkurat denne dagen. Så da spør jeg, hvilken dag er din «fredag den 13» dag?


Kilder: 
http://www.ir.hiof.no/~ks/undersider/Kaseritemaer.htm

http://www.snopes.com/luck/friday13.asp

http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1076582573.61

http://en.wikipedia.org/wiki/Friday_the_13th#Rate_of_accidents

https://web.retriever-info.com/services/archive.html?method=displayDocument&documentId=055002200010130111&serviceId=2

http://www.inside.no/Nyheter/13-fakta-om-fredag-den-13-.aspx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar