torsdag 30. april 2009

Ubat i Hardanger


















Sovjetunionen i Hardanger!

Som respons til bildet som ble brukt i Aftenposten 16. April 1982, «Ubåt i Hardanger» av Rolf Groven, vil jeg gjerne få komme med en kommentar. Jeg synes at bildet treffer situasjonen vi er i nå veldig godt, og det gjør meg litt redd at vi har Sovjetunionen i bakgården under denne konflikten. Det siste jeg vil er at Norge skal havne under Sovjetisk makt, og jeg vil helst få slippe å tenke på konsekvensene av dette. Dette bildet symboliserer det vakre i Norge, og tenk på hva som kan skje om Sovjetunionen får kloa i dette!

Vi ser jo godt hva som er skjedd med alle østblokklandene, disse har jo mistet omtrent all frihet og selvstyre. Sovjetunionen var en fingerbredde unna å bombe Norge under U2-episoden i 1964, hvor det ble klart at et amerikansk spionfly skulle lande i Bodø etter å ha fløyet over Sovjetunionen. Vi vet hva den stormakten er i stand til å gjøre, og jeg syns det er viktig å støtte NATO og USA i kampen for demokrati og frihet. Er vi i tillegg på de vestlige landene sin side, kan vi regne med hjelp fra disse om Sovjetunionen skulle angripe oss.

Nå må vi gå ut og få gjort noe, ikke bare sitte hjemme i sofaen og glo på alt som skjer, vi må engasjere oss! Dette kan ikke fortsette, hvert land må kunne bestemme over seg selv og gjøre sine egne valg, men de må også kunne ta tak i konsekvensene av dem, og det er nettopp dette jeg synes Norge bør gjøre nå. Jeg håper på å gå en lysere tid i vente, og selvfølgelig at friheten seirer.

- Kapitalisten, Aftenposten 20. April 1982


Av Martine Enger og Maurits Ovren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar